Agility Studium

Ja-sons SM- historia

Publicerad 2012-12-01 23:11:11 i Ja-son,

Jag har erfarenheter om att ha en omogen hund i 3an. Ja-son var 2 år och 3 månader när han startade i klass3 för första gången. Han är inte den hunden som alltid tillhör top5 och ibland inte ens top10 när vi gör perfekta nollor. Men jag visste redan då att om vi nollar mycket kan det hjälpa min agilitykarriär enormt. Första året i 3an hade vi ca 60- 70% diskningar och jag hade nollat 2 gånger i vardera klass som lett till 2 cert.
 
Nästan samma statistik följde nästa år; 60% disk, 2 nollor men fler bra lopp. Jag kommer tydligt ihåg att vi hade 5 fel i 12 lopp på raken varav alla hade tider till en top5 placering. Trotts bara 2 nollor, lyckades vi nästan kvala till SM 2010. På sista tävlingen och sista loppet behövde vi en pinne och missar den med 0,5s.
 
Nästa säsong släppte väldigt mycket och nollorna börjar trilla in. Ja-son blev champion i båda klasserna och i september hade vi två ag-pinnar kvar. Ändå lyckas jag sätta mig i samma situation igen. Sista loppet, sista chansen att ta mig till SM 2011. Ja-son sätter alla k-fält och river inga hinder. Ändå säger speakern "5 fel". Det var tydligen nergången på balansen. Men jag var extra noga där vet jag och såg till att han nästan stannade halvvägs på k-fältet. Jag har inte riktigt kommit över den domarmissen.
 
I kvalet till SM 2012 upprepar sig historien. Sista ag- pinnen sista tävlingen. Givetvis går Ja-son ur slalomen och resten blir pannkaka. Vi hade flera nollor som hade lett till den sista sm-pinnen om det inte vore så att folk åkte land och rike runt för att plocka poäng till European Open- 12 kvalet.
 
Ja-son är snart 7 år och har precis kvalat till sitt första individuella SM, SM2013
Små detaljer har ändrats i min mentalitet sedan jag skaffade Rozz och fick reda på att han kanske har lite potential att gå långt. Är man inte redo för 3an ska man inte tävla i trean.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela