Agility Studium

Långa VS korta hållet

Publicerad 2013-04-05 10:29:00 i

Jag har ett tag nu funderat mycket på vilket man tjänar mest tid på; det långa hållet med mer fart, eller det korta hållet med mindre fart. I vissa situationer verkar det som mitt förnuft sviker mig. I en situation var det korta hållet 4m långt och det långa var 7m från ett hinder till nästa. Jag klockade fr.o.m det första hindret och stannade tiden efter fyra hinder fram. Det visade sig att det långa var 0,5s. snabbare. Jag kan tänka mig att i denna situationen skulle de minsta hundarna tjänat på det korta, min inte mina largehundar. 
 
Nedan följer två kompinationer som är insperirade av tävlingen i Rättvik i påskas. På den första kombinationen finns två lång alt. kort- situationer. 2- 3 och 9- 10.
 
 
Jag och alla som jag såg valde det korta hållet i båda situationerna. Mitt främsta argument för att jag tror det korta är snabbare 2- 5 är att det svänger 180 hgrader efter tunneln och mitt främsta argument för att ta det korta i 9- 11 är att det är för att det snart är mål och hunden hinner inte dra nytta av farten den får från det långa hållet.
 
Nästa kombination innehåller bara en lång alt. kort situation, 7- 8
 
 
Det naturliga hade varit att på träningen klocka 7- 11 eller 7- 12. Jag valde att ta det långa hållet här och jag såg att även Emma och Exs valde atttesta det. Resten av alla som jag såg tog det korta hållet.
Mitt argument här är att det blir en lång raksträcka efter 7an. Hunden landar alltid mer rätt hinder framför näsan. Det var ca 1m- 1,5m mellan den överstra vingen på 7an till vägringslinjen på tunneln. 
 
Inom ett snart träningstillfälle vill jag klocka båda situationerna med mina hundar och gärna med en mediumhund och en smallhund.
 

Kommentarer

Postat av: Mija

Publicerad 2013-04-05 17:54:08

Jätteintressant, eller hur?

Jag bettar (för largehund) på:
2-5 korta
8-10 långa
7-8 korta

Hoppas att du är lika generös med resultaten av dina mätningar som med dina tankar! :)

/Mija

Svar: Jag hade tänkt att vara det :) Men vinterträningen är slut och det går än inte att träna utomhus :/ Blir nog till att göra det i en inomhushall!
Tobias

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela